2015. február 6., péntek

Kenyai Napló 2011

I. rész.  Mount Kenya

10. 6.Péntek

Indulás Salzburgból 6.35 h-kor. a  Cirrus Airlines járatával. Egy kis kétmotoros, légcsavaros gép. Ülőhellyel 30 utas számára, de csak tízen voltunk.

Egy óra alatt Zürich –be repített. Hát ez egy k. nagy reptér. Ennek ellenére mégis könnyen megtaláltam mindent. Meglátszik hogy nemzetközi reptér. Bármilyen nyelvet beszéljen is az utazó, az egyértelmű, és egyszerű táblák segítségével gyerekjáték eligazodni.  Most hirtelen eszembe jutott a Moszkva tér Budapesten, amikor az átépítés után nehéz volt eligazodni rajta. Pedig az mennyivel kisebb. Már a gépre is be lehetett szállni. Ez nagyságát nézve, pont az ellenkezője annak, amivel ide repültem.

Eddig minden OK. A gépre felengedtek. Tv is van minden háttámlába építve. Meg sok kezelő gomb, lesz mivel szórakozni az úton. A következő lépés, hogy engedjenek be Kenyába, mert nincs védőoltásom, se vízumom, se még nem tudom mi nincs. Aztán hogy legyen meg a csomagom is. Ne hogy úgy járjak, mint Satu cimborám. Kijött Skóciába a felföldre túrázni, de a csomagját elkeverték, és vissza küldték Budapestre. Zürich – Nairobi 6089 km, hosszú az út, bőven van időm.
Miért nincs vízumom meg egyebek? Ez az utazás hirtelen elhatározás volt. Felhívott Robi, mászó társam. Az Osztrák Alpokban másztunk együtt klettersteigeket. Én ott élek, ő pedig kijárt mászni. A klettersteig utakról két könyvet írt eddig, Az Osztrák Alpok nem csak hegymászóknak. Címmel. Szóval, Róbi felhív.
- Oszkár nem jössz megmászni a Mont Kenyát, a Lenana csúcsot, 5000 m.
- mikor?
- 10  nap múlva indulok másfél hétre
- ha kapok repülő jegyet, megyek.
Az Össterreiche Alpenverein tagsági igazolványom biztosítása, erre az útra is érvényes. Védőoltásokat beadatni egy Afrikai utazás előtt javallott. De már hónapokkal előtte el kell kezdeni, hogy a hatása az utazáskor már megfelelő legyen. Tehát ezzel nem kell foglalkoznom. Remélem a hatóságokat sem  érdekli. A vízum megszerzése szintén idő, majd a helyszínen csak megoldom valahogy. A  pénzük a Kenyai Shilling, a KES. Ezt majd ott válltok, ehhez USA dollárt kell vinnem, de 10 évnél nem régebbieket, mert azokat nem fogadják el. Ezzel volt egy kis gond. Rendelni már nem volt idő. Kisebb fiókokban, és végül Salzburgban, össze tudták szedni nekem a szükséges összeget.
Az ilyen hirtelen utazások, az én életemben megszokottak. Míg mások, a normális emberek, már fél évvel korábban megveszik a jegyet, és mindenre bebiztosítják magukat, ez nálam nem megy. Ja, Mongólia.
       Oszkár nem akarsz kimenni Mongóliába? Egy autót kellene kivinni.
       De igen. Mikor?
       Csomagolj!

A volt Szovjetunió széthullása utáni háborús időszak már a végét járta, de azért keresztül autózni Szibérián nem éppen biztonságos út.
Egyszer minden repülőút véget ér. Nairobi airport.
Felhős idő, szemerkélő eső. Este 7- kor már sötét van. Az esős évszak „ a tél „ végén járunk.
 Megegyek a többiek után. Asztal, hivatalnok, kéri a vízumot. Ad egy űrlapot, hogy azt töltsem ki. Angolul nem beszélek, a Szuahéli nyelvben való jártasságom még annál is gyengébb. Valahogy csak kikellene tölteni. Ha találomra irogatok mindenféle adatokat, amit én tippelek, még a végén nem engednek be az országba. Kinéztem egy fickót, aki az öltözékét tekintve nem turista, itteni dolgozó lehet. Kezébe nyomtam az útlevelemet, az igénylőlapot. A többit már a fantáziájára bíztam, hogy mit is akarok. Fogalmam sem volt a helyi borravaló viszonyokról, arról, hogy mit is ér az USA dollár. Kevés apróm
lévén, kezébe nyomtam egy egydolláros bankót. Látom kevesli. Mégeggyet. Még mindig elégedetlen. Több nincs. Ez már elég volt. Vissza az asztalhoz. Nézi a hivatalnok, fejét csóválgatja, valamit nem ért. Csak egy valamit? Jó neked, mondom, én semmit se. Aztán megnyugszik, fotót készít, ujjlenyomatot vesz. A vízum 25,- USD. Kisebb pénzem nincs, adok egy ötvenest. Nem kapok vissza. Úgylátszik, a „nem értem” részek korrigálására kellett a fennmaradó összeg. Semmi gond, szeretem a rugalmas embereket. Valamit valamiért.
Kenyában vagyok! Ifjúkori olvasmányaimban, Nagy Endre könyveiben, gyakran emlegetett helyek. Kenya, Nairobi…..sokat álmodoztam arról, hogy egyszer eljövök ide. Mintha most is csak álomban élnék. A szemeim isszák a látványt, beszívom a fekete földrész levegőjét. Hihetetlen, de csak itt vagyok. Két hete még nem is sejtettem.
A csarnok meglepően kicsi, de ragyog a tisztaságtól, csak úgy mint a repülőtér környéke. Megnézem az érkező gépeket. Robira még egy órát kell várnom. Körülnézek. Kávé fél literes papírpohárban. Egységes reptéri ital, mint Európában. A helyi szafari szervező irodák képviselői hamar kiszúrnak ajánlataikkal. Nem túl erőszakosak, a többi meg kell is. Az lett volna a furcsa, ha nem lepnek meg egy most érkezett hátizsákos túrázót, aki szemmel láthatóan vár, keres valakit. Felbukkan ő is. A szervezkedést rá hagyom.  Még otthonról, a neten, lerendezte a legfontosabbakat. Olyanokat hogy: gk. sofőrrel, hegyivezető, teherhordó, szakács. Először nevettünk az ötleten, szakács. De miért is ne. Egyszer mi is utazhatunk úgy mint a nagy felfedező elődeink. A szakács legalább tudja mit, hol lehet megvenni, és helyi ízekkel traktál minket. A térkép amit itt venni tudtam, hát, nem az a turistáknak való. Hegyivezető nélkül elég sokára jutottunk volna el a Lenana lábáig. Na de hol van az még.
Mivel már este van, itt alszunk Nairobiban, reggel jön értünk egy autó, a  túraszer-vezővel, és irány Nanyuki. Egy kisváros, a Mount Kenya lábánál.
Nekem jó, ha itt alszunk.  Egy éjszaka szállodában, Nairobiban. Új élmény. Kár lenne kihagyni. Mint említettem, számomra hatalmas élmény már ez is, hogy idáig eljutottam.
Gyakran emlegetem a neveket, így talán valóságosabbá válik egy álom.
Nem értem, inkább csak érzem, hogy a helyi embervadászok, egy drágább Hotel- be akarnak vinni. Biztos lenne olcsóbb megoldás is, de jómódú Európai-nak néznek, és igyekeznek jó üzletet csinálni. A turisták megfejése sport szinten működhet. Nem baj, csak ne nagyon verjenek át. A tapasztalatlanságnak ára van, ezt is megszoktam már.
Azt magyarázzák, hogy az olcsó szállodák nem biztonságosak. Mosolyognom kellett ezen az érvelésen. 85,- USD / USA dollár / / fő/ éj, a taxival együtt. Belefér.
A taxink lekanyarodott egy kis földes, zötyögős utcába. Sötét volt, de azért látni lehetett, zajlik az élet. Bal kanyarral beálltunk, egy nagy, zárt, rácsos vaskapu elé.
Megvolt 3 m magas. Egy fiatalember már nyitotta is, és miután behajtottunk, azonnal zárta is. Csak ezután szállhattunk ki a kocsiból. Nekem színjátéknak tűnt. Sötétben már ne hagyjuk el a szállodát. Pedig jó lett volna egy kis felfedezőút. Talpam alatt érezni Afrika földjét. Belecsodálkozni az éjszakába. A túszejtős, emberrablós, akció filmekben

látottak villantak az agyamba. Nem akarom elhinni, hogy itt is ennyire kemény lehet a helyzet. Talán csak óvatosak. A kirabolt turisták hírverése, rontana az üzletnek. Ezen
utam alapján úgy vélem elég sokan élnek meg a hegymászókból. Egyeseknek talán egyetlen pénzkeresési lehetősége, a teherhordás.
Az udvart is oly magas téglafal mint a kapu, veszi körbe. De ez nem elég. A fal tetejét bebetonozott üvegtörmelék borítja a szögesdrót alatt, mely szabályos karikákban fut végig borotva éles pengéikkel. Azért ez már nem semmi. Nézek le szobám teraszáról.

A komor hangulatot áraszthatna, de az én kedvemet most semmi sem tudja elrontani. Az udvar szép, a falon térvilágítás sora, és az egyik lámpa fényében egy gekkó vadászik.
Vissza lépve a teraszról a szobámba, azt is alaposabban szemügyre vettem. Nem nagy, de tiszta, rendes. A nagy ágy fölött szúnyogháló, bár még egy legyet sem láttam eddig, nem hogy szúnyogot.

A fal mellett Tv áll. Fürdőszoba. Mi az, nincs meleg víz? Dehogyisnem, csak itt más a módi. Az előszobában van a főkapcsoló. Ezzel lehet beüzemelni a zuhanyrózsába épített átfolyós rendeszű vízmelegítőt.

Tökéletes. Meg is irigyeltem tőlük. A tanyámon sokkal jobb lenne egy ilyen, mint az öreg rozsdás villanybojler, mely már megérett a selejtezésre. Hirtelen elkezdtem sorolni magamnak az előnyeit,  hibát nem találva benne.
Kellemes hűvös az este. Az ég borús. A többhónapos esős évszaknak a végén járunk.  Most kezdődik a hegymászó szezon. Az elmúlt hónapok örökös eső, sár tengere, szinte lehetetlenné tette volna a feljutást a hegyre. A sárból még kaptam kis izelítőt. Az ember valahogy melegebbre számít. Hiszen ez itt Afrika! Junius van. Közel az egyenlítőhöz, és mégis hűvösebb mint otthon. Azért azt is hozzá kell tenni hogy ez itt felföld kb 2000m tengerszint feletti magasságban. Összevettem a hazai, az Alpesi 2000m es szinttel. Hát minden más, döbbenetes, érdekes, csodálatos.
Van még a „hazaiból”, azt eszem vacsorára. Az európai hasnak a trópusi víz gondot okozhat. Erre készültem. Kis katonai vízszűrömmel átpumpáltam 2l vizet a másnapi útra, és katadyn tablettával fertőtlenítettem. Ez a mindennapos gyakorlattá vált a számomra. Már csak az út vége felé vettem a bátorságot, hogy fent a köderdőben, a pataknak nekihasalva igyak. Nem lett semmi bajom.

Hadd álljon itt a vízről, tisztításáról, szerzett tapasztalatom, melyet akkor frissiben papírra vetettem.

Víz tisztítás Teszt..

Az elmúlt 10 napban Kenyában jártam. Az egyenlítőnél a felföldön. A tengerszintfeletti magasság ( talán ez is számit a víz minőségét, fertőzöttségét illetően.) 2000 – 5000 m között volt.
Eszközök: - Angol katonai víz tisztító
-        Micropur tabletta ( lehet rosszul írtam, nem látom rendesen a nevét) 10 liter vízhez kell egy  tabletta és 2 óra várakozási idő, felhasználás előtt.

A tabletta adagolása gondot jelentett, mert csak a 2 l –es Camelbegem , egy 1,5 l – es és egy  0,7 l – es  palackom volt. A kicsi tablettát nehéz ezekben az arányokban széttörni, így inkább többet tettem a vízbe mint kevesebbet. Ettől viszont féltem kicsit, nehogy ez okozza a bajt.

Tanulság : - vagy olyan tablettát vigyünk magunkkal amely 1 l vízhez való
                   - vagy egy laposra összecsukható 5l – es kannát.

Minden nap este elkészítettem a másnapi vízadagomat. ( eleinte )

Lentről kezdem.  A városi víz néhol teljesen tisztának látszott, másutt sárgás volt.  Átnyomtam a vízszűrővel, de a biztonság kedvéért még tablettát is tettem bele.

A katonai vízszűrő használatakor a következő gondom akadt. Csak egyetlen edényt, a bögrémet vittem magammal ( a súly, térfogat csökkentése miatt ) Ebből szivattyúztam ki a vizet, és pumpáltam a flakonba.
Ezt a műveletet ugyebár a pihenő időmben végeztem, amikor is a nyugodt kávézásnak volt az ideje, amihez kellett a bögre.

Sosem voltam olyan helyzetben, amikor a bögre használata nélkül is kényelmesen szivattyúzhattam volna a vizet. A pumpát függőlegesen kell tartani, a rövid kifolyó csövet a vizes palackba illesztve fogni, hogy az sem boruljon fel.

A kifolyó csőre egy passzentosan kifúrt csavaros flakon tetőt kell tenni.
Ahogy felfelé haladtam, a víz állandóan tiszta volt, és csak a tablettát használtam.
Az utolsó napokban már kíváncsiságból kockáztattam, és ittam a vizet tabletta használata nélkül is, de csak a hegyen. Leérve lakott területre, a csapvízbe már ismét tettem.
Tökéletesen rendben vagyok a víz ilyen fogyasztása miatt.

11. 6.Szombat

Reggeli a szálloda éttermében. Ami feltűnt, és a kedvemre való volt, a vegyes pálinka helyett a vegyes gyümölcs tányér. Kis kockára vágott, finom, érett gyümölcsök képezték az elő ételt.
-        juice: finom, sűrű, valódi gyümölcslé.  100% -ban
-        kávé szintén jó
-        vékony marhasült szeletkék nagyon bejött
-        jam gyokér, lisztes, ízetlen, de nem rossz. Megtudnám szokni.
-        Sült kolbász,édeskés, hát ez nem lett a kedvencem.
-        Paradicsomos apró fehér bab, ez is jó.
-        Kenyér helyett apró puha sült tészta sótlan, de lekvárral nagyon jó.
Változatos, bőséges, kiválló reggeli volt.

Ez az étrend végigkísért egész utamon. A gyümölcs után valami  többféle sült húsos tállal szolgáltak. Jó kedvvel, jóllakottan kezdődhetett  a nap.
Megérkezett a túraszervezőnk, ő is Róbert, a sofőrrel. Ismerkedés, egyeztetés után hátizsákjainkat beraktuk az autóba. Csak a beszállásunk, az ajtók becsukása után járó motor mellett nyitották ki a kaput. Mintha támadástól tartanának,pedig minden barátságos, békés volt. Mai célunk  Nanyuki. Egy kis város a Mount Kenya lábánál, a hegyet övező körgyűrű mentén. Nairobitól É-, ÉK- re kb 100 -150 km re. Ez nem nagy távolság, de a helyi viszonyok mellett időt kell rá szánni. Egyébként is a hazai kapkodó életet el kell felejteni. Általában ráérnek.

Vegyes képet mutató város.

Sok helyen építkeznek, új utak épülnek. Úgy tűnik, mintha az egész várost most akarnák egyszerre felújítani. Valamilyen katasztrófa, háború után lennének. Kíváncsi lennék, mióta tart ez, és mikorra tervezik befejezni. Állni látszik az egész. Mindenfelé csoportokba verődött emberek állnak, ücsörögnek. Szemmel láthatóan nincs semmi dolguk, csak az időt mulatják. Nem vagyok tisztában Kenya gazdasági helyzetével, de szvsz. nem gazdagok.
Széles új főutat építenek, mellette a régi út elég érdekesnek mondható.

Mindezeket nem lenéző, bántó szándékkal írom, csak a tényeket, a benyomásaimat ismertetem. Sokkal szimpatikusabb számomra ez a nyugodt, ráérő életmód, mint a hazai, kapkodó, örökké rohanó, stresszes változata. Csaj jusson élelem az asztalra, ne éhezzenek a gyerekek. A „civilizált „ világban csak a rohanás, a pénz hajhászás megy. Nagyobb ház, szebb autó, több pénz, mint a szomszédnak. Végighajtja az életét, büszke a szerzeményeire, és ? Élni már nem volt ideje. Rosszabb esetben még a családját is elhanyagolta, rájuk sem maradt ideje, pedig azt hajtogatja, és hiszi is, hogy értük csinált mindent. Akkor már inkább egy szegényebb, de tisztább, boldogabb élet.
Visszatérve az utazáshoz. Az aszfaltozott út melletti széles földsávot is használja a forgalom. Keresztül –kasul jönnek, mennek az autók. Bárhonnét jöhet jármű. Tolakodás, koccanás. A forgalom itt, Angolosan baloldali. Ez is segít abban, hogy
zavarba jöjjek, e nagy káosz láttán. Helyismeret nélkül Nairobiból kijutni, nem semmi vállalkozás. Mongóliában, a fővárosban láttam hasonló helyzeteket. Ezért is jó a fogadott sofőr. Én ráérek bámészkodni. Gyümölcsárus gyerekek rohanják meg autónkat.

Nem szállunk ki, úgy vásárolunk. Nyitott ablakból fotózok. Figyelmeztetnek, hogy ne! Lassan haladunk, és kikaphatják a kezemből a gépet. A sok látni valóhoz, a látottak
megemésztéséhez több idő kell.  Jó lett volna időről – időre kiszállni, és sétálni az árusok között. Ok, 2-3 testőr kíséretében. Csak idő kérdése. Néhány hét után már úgy tud járni, viselkedni köztük az ember, hogy nem lesz feltűnő.

Nem tudom hol lehetett a város széle, mert néhány 10 km-en keresztül a kép nem változott. Bádogváros, kunyhók, bazársor. Kis tetővel ellátott árusító pultok. Továbbra is csak lassan haladhattunk, örültem is neki. Amennyire el lehetett látni, végig tanyavilág. Gyanítom, hogy a főút, a forgalom, a szállítási lehetőség és a főváros közelsége okozza. Ez a vidék Kenya leglakottabb része. Jó termékeny itt a talaj. Thika mellett hatalmas ananász ültetvény tárul elénk. Másutt kukorica, banán.
Az útszéli árusok pultjain a szakaszonként változott a termék. Ez mutatta, hogy azon a vidéken mit termesztenek, milyen ipart űznek. Gyümölcsös, rizses. Itt megálltunk, kísérőink vásároltak rizst, másutt banánt, narancsot, hagymát.

A bódé mögött valamilyen énekes madarat kaptam lencse végre.

Szénégetők standjai. Bekötött zsákok halmaza. Talán kelmefestők, vagy szövők  vidékén járunk, mert az útmentén kifeszített zsinórokon színes anyagok lógnak.
A bútor asztalosok háza tája a legmeglepőbb. A szabadban dolgoznak a raktáraik előtt, alig pár méterre az úttól. A sűrűn szálló porral nem törődve, festik,  pácolják portékáikat. A sok füstölgő autótól bűzlik a levegő. Hatalmas, fejtámlás ágyakat készítenek. Pedig mennyivel egyszerűbb egy heverő, vagy csak egy priccs. Valahonnan az agyam egy eldugott szegletéből infók bukkannak fel. A gazdagság – szegénység mércéje az ágy is. Aki nagyon szegény arra vágyik, hogy legalább egy saját ágya lehetne. A Mongol sátrakban, a Ger – ekben, / Jurtának az Oroszok nevezték át, úgy mint sok mást is. A főváros Urga. Ulánbátor: Ulán, vöröset, a bátor, bátrat jelent, szintén Orosz származék. /
Egy ilyen sátorban sincs nagy hely, de a házigazda a feleségével ágyban alszik.  A csavargó koldusnak is kerül hely, az ajtó bal oldalán a földön. A jó létüket akarják másoknak mutatni azzal, hogy milyen szép nagy ágyuk van. Láttam teherhordót, hátára kötözött ágy alkotó elemeivel, fent 4000m magasan, ahol számunkra már a levegő is kevéske volt. Én egy szalmazsákkal is kiegyeznék, de hát nem vagyunk egyformák.

Az út enyhén emelkedett, vele változott a táj is. Megjelentek a legelésző állatok, de az elszórt bódék, a tanyavilág megmaradt végig az úton.
A madarakon kívül más élő állatot nem láttam. Gyíkfélét, de még rovarokat sem. A reggeli napsütésből esősre váltott az idő. A Mount Kenyát felhő borította. Lehangolt, hogy nem láttunk háborítatlan területet, vad élővilágot. Nyilván ehhez el kell hagyni a főutat és a vonzáskörét. Robi szerint csak a Nemzeti Parkokban találkozunk velük. Ezért már előre be is terveztünk egy szafari túrát. A lakosság szegény, levadászik minden ehetőt. Másrésztől meg féltik a termésüket is. Ez indokolja a hatalmas NP okat, vadrezervátumokat, és vadászati tilalmakat. Sajna az emberek csak szaporodnak, és mindent kiirtanak maguk körül. Csak az vígasztal, hogy már nem érem meg mire kipusztul a vadon.
Megálltunk egy nagy szuvenír üzlet parkolójában. Vettem Kenya térképet. Bármerre járok is mindig veszek térképet az adott területről. Sok szépet láttam, ében fa faragásokat, szeretem az illatát. Maszály kést akarok venni, de nem itt, hanem majd faluhelyen, piacon.
A térképről világosan látszik, hogy Kenya  ezen területe a leglakottabb.  Nincs mit tenni, vissza kell még jönni.

A netről bemásoltam ide egy térképet. A minőség ellenére, lényeg azért látszik. Pár mondatban megírom a főbb információkat. Akit bővebben érdekel, az a  neten még sokat olvashat. Az alábbi mondatokat onnét idézem.

A Kenya-hegy Kenya legmagasabb, Afrika második legmagasabb hegye (a Kilimandzsáró után). Legmagasabb csúcsai a Batian (5199 méter), Nelion (5188 méter) és a Lenana (4985 méter). A hegy egy egyedülálló kialudt vulkán, amely 2,6-3,1 millió évvel ezelőtt
tört ki utoljára. A kikuju törzs hite szerint a főisten, Ngai a Kenya-hegyen él, amelyet ők Kirinyaga néven ismernek
Lenana orvos volt itt az 1800 –as évek végén, Batian pedig az ő fia.
A hegyet az európaiak közül a feljegyzések szerint Johann Ludwig Krapf pillantotta meg először, 1849-ben. Megmászni először Teleki Sámuel és az osztrák Ludwig von Höhnel próbálkozott 1887-ben. A délnyugati lejtőn 4350 méter magasságig jutottak. Teleki kőzetmintákat gyűjtött a hegyről, és bebizonyította, hogy vulkáni eredetű.
2003. július 21-én egy dél-afrikai repülőgép a Lenana csúcsba csapódott és a 12 főnyi utas és a kétfős személyzet életét vesztette.

Mount Kenya Region map-hu.svg

A Mount Kenya környékén élő főbb etnikai csoportok, KIkuju, Ameru, Embu és Maszájok.
A hegyet Szent ként tisztelik, a házaikat úgy építik, hogy szemben álljon a heggyel és arra néz az ajtó is.
11 gleccser található , de sajnos az utóbbi évtizedekben jelentős mértékben visszahúzódtak.
Az időjárást többnyire az Indiai-óceán alakítja, keleten és dél- keleten. Következésképpen ezek a lejtők legcsapadékosabbak több biológiai sokféleség, mint az északi és nyugati lejtőin.

Ez magyarázza, hogy nemcsak a magassággal változik a táj arculata, a növényvilág. A Lenana megmászása után én még megkerültem a hegyet. Chogoriánál ismét felmentem, de már csak 3000 m ig. Szédületes volt látni ezt a változást ami a növényzettel végbement az út során.

Nanyuki  keresztű hajtottunk a városon és megálltunk a Simba Lodge – nál. Itt lesz az alap bázisunk. Ma itt éjszakázunk, és a csúcsról visszatérve szintén. Ugyancsak innen indulunk szafarizni is.
A bejáratot hatalmas, tömör, három méteres vaskapu zárja, de csak éjszakára. Nappal azért őr felügyel. A kerítés hasonlóan magas, tetején üvegcserép, szögesdrót.
A főépület, hat, egymás mellé épített toronyból áll. Az a benyomásom, hogy valaha erődnek épült. A városban és másutt is láttam ilyen tornyokat.

Ebben az épületben helyezték el a Recepciót és az éttermet. Bejelentkezés után újabb köfal, növényzettel befuttatott kapu, és egy csinos kis belső udvar. Körbe alacsony házsor. Innen nyíltak a lakrészek. Terasz, bent szoba, fürdőszoba, wc. Tiszta,egyszerű berendezés, szúnyogháló az ágy felett. A fürdőszobában a már megismert átfolyós vízmelegítő. Kellemes hangulatot árasztó hely. Erőt gyűjteni a nagy kalandhoz és a boldog visszatérés után rendbe szedni, kipihenni magunkat.

A szállás olcsónak bizonyult. 860,.- KES / Kenyai Shilling / ez max. 2000,-Huf. Megint volt egy kis eső. Utána Robival városnézésre indultunk. Itt húzódik az Egyenlítő, de hogy hol azt nem tudtuk pontosan. Nagyjából 2000 m magasan vagyunk a tengerszint felett. Gazdag növényvilággal.
Tetszik ez a kis város. Élvezettel sétálok a főúton. Nincs kövezett járda, csak kemény föld, de alig sáros. Fák, virágok mindenütt. Látszik a szegénység, de a tisztaság is. Ez nagyon feltűnt. Sehol szemét.

A városból kifelé vezető út

Boltosok

Be a városba

Nanyuki  közponjában

Nem tudok betelni a látvánnyal

Mindenütt a dús vegetáció

A kis árusokat nézegettük. Robi vett néhány apróságot, ébenfa elefántot. Szép munkák. Én megvettem a Maszály késemet. 700.- KES –ért. Korábban az országúti suvenir shop- ban, 3000 – et kértek egy ilyenért. Ők is jól lehúzzák a készítőt. A bazársoron minden árús csábított. Nézelődtünk, de hamar leléptünk. Megsajnáltuk őket. Abból élnek, ha néha el tudnak adni valamit. Én legszívesebben sokkmindent vettem volna, de nekem meg nincs hová vinnem.
Nem emlékszem,  hogy láttunk volna Európait sétálni. Nem lehetett azt mondani, hogy nagy a turista forgalom. Talán később.
Kedvesek az itteniek, csak rámenősek, ha elakarnak adni valamit. Itt talán már este is nyugodtam bóklászhatnánk. A nagyvárosok éjszakái mindenütt rejtenek veszélyt. Az ilyen kisebb helyek békések.
A Camp kapuja előtti gyümölcs árústól vásárolok banánokat. Sárgát, zöldet ez is érett csak más fajta.

A kedvenc banán árusomnál

Este van, kapuzárás. A falon, a lámpák fényénél kutakodok eredménytelenül. Sehol egy gekkó, de még rovar sem. Hűvös az este. Ezt nem hittem volna. Az Egyenlítőnél.

Otthon féltem egy kicsit attól, hogyan fogom bírni a trópusi hőséget. Való igaz, hogy a nyár még csak most kezdődik.
Beültünk az étterembe vacsorázni.
--Sült marhahús szelet, ( ez kicsi volt), lecsósan. Párolt vegyes káposzta féle. Sült való.
„puliszka”, egy  hatalmas adaggal. A vacsora nagyon finom volt és bőséges.
-- Tea. Fűszeres, kicsit fahéjas, tejjel. Kellemes ital, de szomjúság ellen nekem nem felel meg, a túlzott fahéjas íze miatt.

Nem is literszám fogyasztásra, szomjúság ellen való.
Juice. Mangóból. Ez valóban 100% gyümölcslé. Amiket eddig otthon ittam azok megsem közelítik. Az Emirátusban ittam még ilyen jókat.
---  kélféle banánt, és zöld „narancsot” ettem. Kivetni való nem volt bennük.
A vacsora 500.- KES.
Most már nyugodtan aludni térhettem.

12. 6. vasárnap

Nyugodtan átaludtam az éjszakát. Semmi oroszlán üvöltés, hiéna kacagás ébresztőnek. Reggeli. Gyümölcsös tányér, tükörtojás, sültkolbász, kávé, és a megszokott választékosság. Otthon általában nem reggelizek, de ezt kár lenne kihagyni. Egyébként is, biztos ami biztos. Kitudja, mikor érünk oda, ahol az ebédet tervezik.

Indulásig még volt időnk, sétálni. Ködfátylon keresztül láthattuk a Mount Kenyát

Hátul, a konyha kertel kezdtük.

Kimentünk a főútra, de most a „kertek alá” vettük az írányt. Ének, zene szó hallatszott. Egy templom. Egyszerű, szegényes. Nem vagyok hívő, de ez a szimpatikus nekem. A hit a fontos nem a gazdagság. Kellene hogy mások számára is így legyen.

A Templom

A változatos növényvilágot csodálom, a rengeteg virággal. Itt nem kell az út mellé ültetni. Itt le kell vágni a felesleget. Madarakat látok, de hüllőt semmit. Rágcsálóknak sincs nyomuk. Itt most lett vége a „tél” –nek.
Hátizsákjaink a recepció előtt és várjuk a vezetőnket. Egyre türelmetlenebbül. Három Izlandi leányzó is csatlakozott hozzánk a várakozásban.  Végre megérkezett a mikrobusz és 11- kor már el is indulhattunk, a jól megtömött járművel.

De nincs az a tömött jármű amibe még ne férne. Így aztán újabb útitárs és hátizsák került be. Majd faszenet vettünk.

Aztán egy újabb kis csomagért álltunk meg. Már elég sok az elemózsiánk.
Földútra tértűnk. Ettől fogva kezdett igazi vadonná, lakatlanná válni a táj.
Helyenként vendégmarasztaló sártenger. No ezért kell a sok utas a búszba. Egy vezet, a többi tolja.

A 10km es utat egy óra alatt meg is tettük.

Mount Kenya National Park    Sirimon kapu 2650 m magasan.

További táborhelyek az Old Moses Camp, majd a 4200 m magasan fekvő Shipton Camp.

A buszunkat kiürítettük. Népes társaság gyűlt itt egybe, mindenki a hegyre igyekszik, bár lehet, más – más utakon.

Mi végig az úton csak magunk voltunk, sőt én néha fél napokat egymagam. Egy nagy teherautó viszi tovább a felszereléseket. Számunkra kezdődhet a gyalogtúra. A teherautó ellenére is látni teherhordókat.
Ámulva nézem a csodás tájat, dús növényzetet.

Ebédhez hívnak.

Az avokadóból fenségesen fűszerezett krémet készítettek. Hozzá kenyér, felvágott, sós mogyoró krém, banán. Hát ezért volt érdemes szakácsot is hozni. Tudja mit, hol vásároljon, hogyan készítse el, hogy nekünk hamisítatlan helyi ízeket varázsoljon. Természetesen megkeresnek, szólnak hogy kész az étel, fel is tálalják, és a takarítással, mosogatással sincs gondunk.
Az első nagy élmény akkor következett, amikor Robi számára, túrabotnak valót keresve letértünk az útról és bementem a bambusz erdőbe. A bambusz sűrű, csak a nyiladékokon lehet tovább jutni. Furcsa sárgadinnye méretű gömbök a földön. Mi ez? Ürülék.  Hát a nyiladék pedig elefántcsapás.
Tovább és tovább beljebb, feljebb a vadonba. Valami szag megüti az orromat. Kafferbivaly. Az állat már elment, csak a lábnyoma és az ürüléke maradt utána a földön. No meg a szikla aminek neki dörgölőzött.

Kaffer bivaly ürülék

és a nyoma

Túrakó hangját sűrűn hallattuk, majd meg is pillanthattam egy párt.
Nagy izgalom, a vezető jelez, Elefánt. Alig 15 m-re az „út” menti bambuszban legel teljes  csöndben. Csak a növényzet mozgása árulja el jelenlétét. Egy ormány tűnik fel. Lassan távolodik, majd teljesen elvész az őserdőben.

2800 m magasan járunk. Otthon az Alpokban, ebben a zónában, már a törpefenyők is elmaradnak. Itt pedig a dús növényzet, madarak, majmok, elefántok.
Nem könnyű leírni a látványt, erre van a fényképező gép.  Egy fa matuzsálem mellé állok, hogy érzékelni lehessen a termetét.

Komótosan csendben ballagunk a közben megeredt esőben, faljuk a kilométereket, és egyre feljebb jutunk. A növényzet letörpül, a táj lecsupaszodik.

Vizes, tocsogós horpadáson megyünk keresztül, amikor egy szürke gémet veszek észre.

Késő délután, mintegy öt órás menet után sikerül elérni a mai célunkat az Old Moses Camp – et  a tengerszint feletti magasságunk 3300 m.

A tábor U alakban felállított barakkokból áll. Az U aljában a konyhát helyezték el, az egyik szára folyosója az étkező. Innen nyílnak az emeletes ágyas, 4 – 6 személyes kis szobák.
Megérkezésünkkor az étkezőben már tálalva, keksz, tea, kávé, csoki ital.

Valamivel lejjebb állnak már a sátraink. Minő kényelem, kiszolgálás.
A szakácsok főznek

Én körbesétálok. Az eső elállt, az ég is kiderült még erre a rövidke időre estig.

Vacsora:   -   sűrű hagymás leves
-        krumpli püré, sült hal, zöldség szószok
-        tea, kávé, forró csoki amennyi csak jól esik
többet jobbat kívánni sem lehetett volna. Ha mindezeket magunknak kellett volna felhozni! És még az elkövetkező napokra. Szokatlan nekem ez a módi. Más viszi a hátizsákomat, felállítja a sátramat, gondoskodik az ellátásomról. Fura, de egyszer ezt is ki lehet próbálni. Számomra az igazi az, amikor magam viszek mindent és ellátom magam. Mint pl . a West Highland Way –n . 200 km -es gyalogtúra a Skót felföldön. E 8 napos út alatt azt ettem amit magammal vittem. Lett volna lehetőség útközben is vásárolni, de én direkt nem mentem be üzletbe. Arra voltam kíváncsi, hogy meg tudom e oldani. E teszt alapján neki merek indulni egy olyan 8 – 10 napos útnak, amikor nem lesz lehetőségem útközben élelmet szerezni. Már tudom, hogy mire, mennyire van szükségem, hogy bírjam az igénybevételt. Természetesen nem ilyen változatos konyhával.
Alkonyodik, köd ereszkedik a táborra. Jó éjszakát. .

13. 6. Hétfő

Reggeli után összepakoltunk, indultunk a mai útnak. Hátrahagyva sátrat, hátizsákot. Ezeket a teherhordók hozzák. Csak a könnyű kis hátizsákomat hozom, benne a napi szükségletekkel. Ebédre juice, banán, szendvics, plusz ivóvíz az útra. A mai táv csak 17 km és mindössze 900 m a szint emelkedés. Ez önmagában nem sok, de ugye 3300 m –ről indulunk és egyre feljebb, egyre kevesebb lesz az oxigén.  Emlékszem a figyelmeztetésre amikor az Alpokban kezdtem a magashegyi túrázást. Aki nem szokott hozzá, erős fejfájásra számíthat 3000m magasságnál. A 3800 m magas Gross Glockner megmászása előtt, az amatőr Magyarokat, szoktatni, felviszik egy napra egy alacsonyabb helyre.

még Robival együtt

Az út elején együtt voltunk páran, de aztán egy zajos gyerek csoportot értünk utol. Én már nem bírom az ilyet, úgyhogy belehúztam lehagyva mindenkit és egyedül folytattam az utam.

Nemsokára az Izlandi lányokka találkoztam

Teherhordók

Hagytam őket tovább menni, hogy magam lehessek,
 Itt nincs turista jelzés,  de eltévedni nem lehet. Egyetlen gyalogösvény kanyarog fel a hegyre. Néhol, a csupasz szikla helyeken azért oda kell figyelni, mert eltűnnek a nyomok. A délelőtt folyamán két hegyháton keltem át. Itt a fő jellemző a fűféle, kevés száraz bozóttal.

A harmadik völgyben balra fordul a csapás, a völgy oldalába felfelé. Ahogy egyre magasabbra jutok, természetesnek veszem a gyérülő, és egyre alacsonyabb növényeket. És most ér a meglepetés. Ez a völgy egy más világ. Döbbenetes. Hatalmas Lobéliák, és még sok egyéb. Megismerésükhöz valamiféle jó szakkönyv kellene. Ezek egyedi módon védekeznek a fagy ellen. Például egyesek a régi leszáradt leveleiket nem hullajtják le, hanem azok óvják a hajtásokat a fagyok ellen.
Sziklásabb vidékre érek.  Pihenő teherhordók kis csapatába botlok.

Lenyűgöznek a sziklák formái

Gondban vagyok a táj leírásával, képtelennek érzem rá magam.

Inkább egy csokorra való képet nyújtok át.

Egy színpompás énekes madár rezegteti szárnyait a csúcson.

Egy Hyrax.

Nagyragadozó ürülékét fedeztem fel. Tele szőrrel, a nagysága után Leopárdé lehet.

A bal oldalt húzódó sziklák rejtik a Shipton barlangot. Már közel járok a mai célhoz.

És végre a Shipton Camp 4200 m magasságban. Hét órát vett igénybe a mai túra, a 17 km, és 900 m szint különbség. Óránként 2.5 km.

A kép önmagáért beszél. Énnél szebb campinget hol másutt lehetne találni

Több csúcsot is látni innét, de a Lenana rejtve marad előlünk. Vele meg kell várni a holnapot.
Vacsorára csirke volt lecsós szafttal, rizzsel. A sátrainknál szolgálták fel.
A mozgásom leginkább egy öregedő Lajháréhoz volt hasonlatos. Robi nevetve mondta, ő sem gondolta volna hogy így le fog lassulni. Hozzá kell szokni, edződni a ritkább levegőhöz.
Ez a Camp is hasonlított az előzőhöz, csak sokkal szebb környezetben.
Az étkezdében a megérkezéskor itt is keksz és innivaló várt. Villany nincs a szakácsok a lentről hozott faszénen főznek.
Sokan voltunk itt, de az az érzésem, hogy csak kevesen ,másztunk csúcsot. Mint az Izlandi lányok közül is csak ketten vállalkoztak a mászásra, a harmadik a táborban várt. Van akinek az is elég volt, hogy eddig feljutott.
Régebben olvastam egy Magyar hegymászóról, aki 5000 m magasságban egyszerűen meghalt. Semmi baleset nem érte, még orvos is volt velük. Nem bírta a magasságot. Valami kritikus határ van ott.
Szóval csak nyugodtan.

14.6.kedd
Éjjel 2 óra, ébreszt bennünket a hegyivezetőnk Josef. Kikecmergünk sátrainkból. Az adrenalin már felszökött a gondolattól, mi is lesz ma. Az elmúlt napok történései, mind egy cél érdekében. Felmenni a Lenanára, a Mount Kenya egyik csúcsára a három közül. Gyakran hallani a  csúcstámadás, a hegy meghódítása és egyéb kifejezéseket. Én nem szeretem használni. Nem meghódítom a hegyet, hanem alázattal felmászok rá. Ő a hatalmasabb, az erősebb. Én csak egy porszem vagyok. Az emberiség ősidők óta

mindent megakar hódítani, leigázni, szolgasorba hajtani. És mire ment vele, csak a nagy pusztítás lett az eredménye, a még nagyobb hatalom, a vagyon érdekébe.
Izgalom tölt el. Feljutok –e, bírja e a szervezetem? Most kiderül.
Tea, keksz vár minket az étkezőben. A szokásos ébredés utáni készülődés. Fejlámpák, petróleumlámpák imbolyognak, halk beszélgetés, általános izgalom. Kevesen készülődünk, csak néhány kis csoport. Hatan vagyunk. A két 23 éves Izlandi leány, mi és a két vezető. Az egyik leány itt marad.
Mire ez a korai indulás, lavinára itt aligha számíthatunk. A terv, hogy a napfelkeltét a csúcson köszönthessük.
Hideg volt, fentebb már vékony hóréteg borította a sziklákat. Fázott a kezem, nem hoztam kesztyűt. Kigondolná, Afrikába kesztyűt. Legközelebb már jobban készülök. Az akkumulátoraim is merülőben voltak. Az elmúlt napokban nem volt lehetőségem tölteni. Az itteni konnektorok más rendszerűek, nem passzol bele a mifajta dug villánk. Újabb előre nem látott akadály. Be kell szereznem átalakítót.
Komótosan nekivágunk a keskeny ösvénynek. A sorrend. Elől hegyivezető, utána a két leányzó, majd Robi, én és vezető. Nehogy elhagyják valamelyikünket. Távolabb is látni egy társaságot, legalábbis az eltévedt, szédelgő szentjános bogarakra emlékeztető kis lámpásaikat. Mi is hasonlóan festhettünk. A holdvilágnál kielégítően láttam. A kezdeti kis pihenők mind gyakoribbakká váltak. Pár másodperces szusszanások, hogy normalizálódjon valamelyest a levegő vétel. Ilyen magasságban már akár 30 lépésenként meg kell állni 2-3 mély levegő vételére. Ha a tegnapi mozgásomat egy öregedő lajháréval vetettem össze, akkor most  ugyanaz az mozgás, csak lassított felvételben. Komótosan, egyik lábat a másik után. Szusszanás, ismét araszolás. Nem kell a hátra levő út hosszára gondolni, a nehézségekre. Nem. Fel tudok menni, el fogom érni a csúcsot. Csak így, lassan, de egyenletesen, tovább. Ütemesen venni a levegőt, ha kapkodóvá válik, akkor szusszanásnyi szünet. A tájból semmit sem látok, csak a társaim sejlenek a sötétben, a fejlámpáik adják a biztos támpontot. A vezető türelmesen jön mögöttem, nem sürget. A csupasz, meredek hegyoldal, keskeny ösvénye, arcot vált. Sziklásodik a terep, már azokat másszuk. A kövekben kapaszkodás sokat könnyít. Nem is árt. Egyre ritkább a levegő. Múlnak az órák, egyre feljebb és feljebb mászunk. Pirkad, már látni a környező tájat, a völgyet, ahonnan indultunk. Hatalmasat dobban a szívem amikor megpillantom a csúcsot jelző zászlót.
Sikerült !!! Fent vagyok! A Mount Kenya Lenana csúcsán 4985 m tengerszint feletti magasságban. A Kenya-hegy, Kenya legmagasabb, Afrika második legmagasabb hegye (a Kilimandzsáró után).

Mount Kenya Lenana 4985 m

Életem eddigi legmagasabb hegycsúcsát megmásztam.  2011. június 14. reggel 6óra 20perckor helyi idő szerint.  58 éves koromban. Leszázalékoltan, rokkant egészségi állapotban. Mindezeket figyelembe véve, nem is rossz eredménnyel.
A pontosabb idő annyiban számít, hogy most kel a nap. Ragyogó napfényes reggel, tiszta idő, messzire elláttunk.
A csúcs alatt emléktábla.

A lefelé út örömmámorban úszó, kényelmes séta lett. Fél 8-ra ismét a Shipton Camp ben voltunk.

A kép közepe táján egy kis téglalap alakú zöldes kék  a  Shipton- Campl.

Visszanézve a csúcsokat, köd borította. Lehet így van ez minden reggel és miattunk, hogy tiszta időben legyünk fent, kellett az éjszakai indulás. Az Alpokban a lavina veszély miatt igyekszzük még délelőtt le a csúcsról, és biztos helyre jutni.
Visszatekintve a mászásra, kiértékelve a teljesítményt.
Csapatunkból én voltam a leglassúbb, bár a legöregebb is, tán az egész hegyen. Gyenge vigasz, hogy más csoportokban még nálam gyengébbek lassúabbak is másztak.
Ez a reggeli út, oda – vissza 6km tett ki és 700 m szint különbséget.  Felfelé 3,5 órát, lefelé 1 órát vett igénybe. A vezetők túra terve. 3 órakor indulás, fél 7 re ( napfelkeltére )
a csúcson lenni, és 10 re vissza érni a táborba. Mivel időben fent voltunk, a tempóm nem volt lassúbb, mint a terv szerinti. 10 óra helyett, már fél nyolckor lent voltunk.
A lábaim jól bírták, de a nehéz lélegzet vétel miatt csak lassan haladtam. A többiekhez képest lassúbb voltam. A mellkasom nem nyomott, a fejem sem fájt különösebben.
Mindent összevéve nem panaszkodhatok magamra. Mire leértem 3300 m re, már minden rendben volt. Ha már ilyen gyorsak voltunk, a vezető javasolta, hogy pakoljunk és mennyünk le az Old Moses hez.
Így a mai napi teljesítmény a következő kép alakult. 23 km gyaloglás. 700 m szint felfelé, 1600 m lefelé. Hajnali 3 tól, - 15 óráig. Azaz 12 óra alatt. Nem panaszkodom.
Ne szaladjunk annyira előre. Leérkezvén először is a megreggeliztünk. Tingli – tangli, pihenés, pakolás. Nem értettem miért kell ez a sietség. Maradtam volna még itt, nézelődni, élvezni a látványt. Lehet, hogy Robi szervezte így, neki kötött volt az ideje, és még egy szafarit is meg akartunk ejteni. A későbbi tapasztalások alapján alakult az az érzésem, hogy a túravezetők akarták hamar letudni. Ők a túra vezetésért kapták a pénzt, és nem a napokra. Valamilyen süket dumával rávesznek, hogy miért kell menni. A letűnt századok expedíciósainak  a gondjai örökérvényűek. Nem lehet teljesen megbízni bennük, mert sumákolnak. Hiába beszéljük meg az elején, ők faragni igyekezek a munkából, a költségeket pedig növelni. Ha valahová nincs kedve menni akkor jöhetnek a nyelvi nehézségek, a várható  időjárás, a kiskutya füle, stb. szóval meg kell küzdeni velük, hogy a nem kevés pénzemért megkapjam amit akarok. Az ilyen utazásoknál ezeket be kell tervezni. Hiába akarom egyenrangú félként kezelni őket, nem lehet. Alárendeltként kell bánni velük, vagy a pénztárcám bánja, mint ezt több példa is bizonyította. De ne bántsam már őket, nem rosszabbak a Magyar napszámosoktól.  Elég a keserű gondolatokból.
Ugyanazon az úton mentem le, ahol tegnap felfelé. Az egész völgyben ez a keskeny gyalogösvény jelzi a civilizáció jelenlétét. Szeretem az ilyen helyeket. Nemcsak látni, de hallani sem lehet semmi mást, mint ami ide tartozik. Motorzaj, tanyasi kutya ugatása. Varázslatos világ. Belemerülök, kizárok minden más gondolatot. Naponta esett az eső egy keveset. Ma sem maradt el. Délutánra rövid, de annál erősebb áldást kaptam a nyakamba. A talajtól függően sártengerré változtatva az ösvényt. Megéreztem az elefánt szagát, majd a szétázott ürülékét az ösvényen. Lejjebb másfélét, méretéből, alakjából itélve nagytestű antiloptól származhat. Reménykedtem, hogy a találkozás sem marad el.
Sok teherhordó ment ma felfelé. Zsákok, székek, asztal. Szétszedett ágy. Errefelé ez a módi. Mindent háton visznek fel.  Számukra nem lehet ez nehezebb, rosszabb munka, mint a pusztában egész nap kapálni a tűző napon. Helikopterrel is lehetne, de akkor sok ember maradna munka nélkül. Így legalább van megélhetésük.

Lent kifizettük a teherhordóinkat. Egy – egy ezrest kaptak fejenként. Ez a borravaló, hiszen a túra szervezőnek már mindent kifizettünk.

Két Duick antilopot láttunk. Egyikük alig 5 méterre tőlem, az alacsony növényzetben. A fényképezőt már nem várták meg.
Estefelé, elállt az eső és nekiláttam tüzet gyújtani. Csak kívül vizes száraz ágat tudtunk használni. Nem volt lehetőség száraz fa törzsét ketté hasítva jó anyaghoz jutni. Teremészetesen szikra vetővel, tampon élesztékkel. Egy fekete hölgy meglátta a kezemben a tampont. Azt a szörnyülködést, hogy férfi ember kezében ilyet lát. Nehezen de összejött a tűz, sok füsttel.

A vacsoránkat itt tálalták fel, jó kora távolságra a konyhától.

Hyrax

Megint sikerült élmény dúsan eltölteni  a napot. Várnak az új kalandok,

15. 6 szerda

7 óra ébresztő. Reggeli mosakodás a sátorról, viléda kendővel összegyűjtött harmattal.

Itt kapjuk a reggelinket is. Egy másik úton, mint ahol jöttünk, felfedezem a tábort jelző kőtáblát. Itt a hivatalos bejárat.

Nincs más dolgunk, mint kényelmesen elindulni, mindig csak lefelé. Az erdő szintre érve, letértem az útról és mellette az  elefánt és kafferbivaly csapásokon mentem. Mindkettejüktől bőven találtam friss, ma reggeli ürüléket.

Később Josef, látván hogy engem nem vonz az úton sétálás, levezetett minket egy távolabbi vadcsapásra. Innét már csak a Sirimon Gat -nél  tértünk vissza a földútra.
Klassz kis séta az esőerdőben. Zajtalan. Csak 10 lépésnyire maradok le mögöttük, és már nem látom, nem hallom őket. Sok vadcsapás keresztezi egymást. A tegnap délutáni esőtől minden nedves. Egy karmos nyom köti le a figyelmemet. Méretét illusztrálva, mellé teszem a tenyerem és úgy fotózom.

Jobbra lejtős tisztás, rajta vízmosás agyagos foltja. Megnézem közelebbről.

Kafferbivaly dagonyázó hely

Vissza érünk az útra. Mintha csak összebeszéltünk volna, Róbert a szervező jön egy kis teherautóval. Visz minket Nanyukiba, a Simba lodge –ba, ahol egy jó fürdés és tiszta ruha vár ránk.