2015. szeptember 1., kedd

Flakon felhasználás



Flakon felhasználás


Beszélhetünk újrahasznosításról is, az most olyan divatos szóhasználat.
A lényeg, hogy akár a nálunk lévő, akár  a szabadban talált flakonokból mit tudunk készíteni. Hiányzó felszerelésünket hogyan tudjuk  pótólni. A mesét kihagyva, ehhez mások jobban értenek.

1.- Amire kitalálták, ivóvíz tárolása szállítása.

2. – Mint az előző pontban, de mégis kicsit másképp.

Abban az esetben ha kilukadt, megrepedt, vagy találtuk és bizonytalan hogy mi volt benne előzőleg, A lényeg, hogy eredeti állapotában nem használható. Elegendő  ha megvan a felső része a csavaros kupakjával. Szükséges még egy lyuk nélküli nejlonzacskó, darab madzag. A zacskót a palack nyaka fölött rákötjük. A víz tárolását a nejlonzacskó biztosítja, a zárhatóságot a flakon teteje, a kupakjával, mint az alábbi képeken.







3.- Vízmelegítő edény
Ezen bizonyosan sokan elcsodálkoznak,  hogyan tudok  egy műanyagban  melegíteni, ráadásul szabad tűzön.
Beszéljenek a képek




Itt a hobó kályhámba állítottam bele a vízzel töltött flakont. Mindig tele palackot használjunk. Fontos hogy a fémhez ne érjen hozzá, ezért gallyakkal körbe pakoltam. A forró fém kiolvasztja a műanyagot.
Ezeknek a flakonoknak az anyaga nem tud meggyulladni, csupán összezsugorodik. Ezért fontos hogy tele legyen. A nyílt láng nem árt, zsugorodni nem tud, csak melegedni. Vigyázat, forró víz !! Óvatosan nyissuk ki.
Belefektethetjük a tábortűzbe is, csak a kupakot hagyjuk ki,  illetve azt a kis részt, amit nem ér a víz belülről.

4.- Vízszűrés. 

A víz tisztítása egy összetett komoly feladat, az egészségünk megóvása érdekében.  Gyárilag bevizsgált, garantált szűrőt használjunk. Az alábbi leírás csak egy képzeletbeli, vészhelyzetben történő szűrő készítése. Ez esetben is inkább csak a flakon használatát ismertetem.  Az hogy én mit, hogyan fogyasztok, az, az én dolgom,  nem kell utánozni.
Egyszerű, de nagyszerű tábori víztisztítót, szűrőt készíthetünk belőle.
Szükséges anyagok még: tampon, darab pamut. vászon, faszén. Amennyiben van aktív szén, az még jobb.
Elkészítése: Vágjuk le a palack fenekét, a zárókupakon késünk hegyével fúrjunk egy kis lyukat. A tampon külső borítását távolítsuk el, majd helyezzük a palack nyakába, szájába. Ez itt szépen szétnyílik és nekifeszül a műanyag falnak, tökéletes zárást biztosítva,  Aprított faszénnel vagy aktív szénnel  töltsük fel három negyedig a fejre állított tartályt. Valamilyen vászonnal, pamuttal fedjük le. Ennek szerepe hogy a durva szennyeződést visszatartsa,  ne engedje eltömődni a szen apró lyukait. Ezt a rogy darabot szükség szerint kivesszük, mossuk, növelve a szén szűrőképességének élettartamát.
Használat: A fejre állított palackot  megtöltjük a tisztítandó vízzel. Az a pamuton keresztül a szénközé jut, és a szennyeződést  jelentősen megköti. A szénen keresztül érve apró szemcséket visz magával a víz, ezeket a tampon fogja visszatartani. A víz gyors áramlását a kupakon lévő lyuk lassítja le. A hatékonyságot  növelhetjük,  ha a tartályt  teljesen lezárjuk, a szénen állni hagyjuk a vizet, s csak később engedjük lecsöpögni. 
Ez a szűrő nem tudja azt a tisztaságot  nyújtani,  mint a profi készülékek. Nem lehet csak ebben megbízni, ezután  forralás, fertőtlenítő tabletta használata javasolt.  Ez csak egy tábori szűrő, jobb mint a semmi,  és nem árt tudni hogyan is készítsük el. Az alapvető tudásunk része legyen.
 













Egy  másik levágott fenekű  palackkal összetolva biztonságosan szállíthatjuk.  Ez a palack lesz a szűrt vízgyűjtő edénye.



Hogy ne boruljon fel, egy zsineggel  faághoz  kötöttem



A tisza tavon kenutúráztam egy hétig, nem akartam bemenni semmilyen lakott helyre, ezért készítettem egy szűrőt a fenti módon. Erre számítva, faszenet vittem magammal a hajóban.
Ilyen volt a víz amit kimertem



megszűrtem



és ezt kaptam vissza 



Egy kis teszt a Dolomitok ban  (Olaszország )



5. Eszközök készítése
Különböző méretű poharakat, tálakat, tölcséreket készíthetünk . Természetesen a meleget  nem bírja, de ebből ihatunk hideg vizet, míg az egy szem bögrénkben melegszik a víz.


A fél literes a kávés pohár, a nagyobból a Radlert  iszom. Hátul a levágott aljú flakon, használható tölcsérként, vízszűrőnek,
 A belőle készült tálban bekeverhetjük a kenyértésztát, vagy akár elkészíthetjük benne a gyékény salátát.


Nemrégiben Krétán, nagyobb főzőcskét rendeztem, és kellett valami a főtt tésztának. Beletettem a forró tésztát az ujj tálamba. Bírta. Érdekes formákat vett fel de más nem történt. Akkor nem gondoltam rá hogy ezt is megírom, és fotózni kellene. ( Ehhez hasonló gyakran megesik. Később ugyan elkészítem a fotókat, de ez már még sem az..) Így az alábbi poharaim is. O.5 l –es Colás flakonból csináltam a kávés poharamat. Egész en a reptérig velem volt, de fotó nincs róla.  De remélem, hitelesnek veszitek, amit leírok.
Kanál-. Ez kissé már érdekesebb.  A kanál feje a palack alján lévő bütyök egyike. Van belőle 5 .A bütykök mellett teljes hosszában végig vágom, majd egy kis kozmetikával kanállá csinosítom. A nyelet keresztben középen kettéhajtom, így erősebb lesz, megtartja az ételt. 2-3 kanál kivágása után még mindig marad egy tálnak való.




6. Gyűjtögető palack. Az övemre egy karabiner segítségével felakasztom, és ebbe teszem a vándorlás közben gyűjtött bogyókat, tea füveket, A jövő héten megyek áfonyát szedni, arra jó segítség lesz.



7. Kötöző szalag vágása.
Szobában ollóval. 9m hosszú szalagot vágtam



Tanulás, a műhelyben a Morával




A tengerparton egy fenyő fa ágcsonkján. Ez már az éles helyzet.
n

A felhasználás. A ponyvám zsinórját hosszabbítottam meg vele és így sikerült kikötnöm a fához.



8. Jelző Bólya. Erről lemaradt a fénykép, de azért könnyű elképzelni. A zárt palack nyakára zsineget kötök, aminek a másik vége a „vasmacskára „ kerül. Pl ilyen bójával jelölöm meg a beetetett helyet, a csónakom kikötőjét. de a víz alá süllyesztett  hal csapdámat is.

2 megjegyzés: