2015. november 8., vasárnap

II. Tundrai utam. 2015 A tűz



A tűz 




Már régóta nem hordok magammal gyufát, öngyújtót. Minden helyen, minden körülmények között meg kell, hogy tudjam gyújtani a tüzet. A szikravető használata már biztosabb, mint a gyufa. Ez nem nagyképűség. A gyufa a levegő páratartalmától is átnedvesedhet és annyi neki.  A tűzgyújtás általam ismert rejtelmeiről már írtam itt a blogomban, most csak arról számolok be, hogy ezen az úton miket, hogyan használtam.
 Acéllal- kovával szintén nem gond  a tűz pattintás, csak legyen jó szenesített pamutom vagy taplóm.
 Szenesített pamut


 A tűzszerszámok:
a sötétbarana lap fa taplógombából készült tapló éleszték
alatta a világosabb gyékény bugából  ""             ""       "" 
melettük a fekete szenesített pamut
Mivesre kovácsolt pattintó acél, mellette a legelső darabom egy reszelő darab. Mindkettő jól bevált.  
Körülottük a különböző " kovák " 
majd egy kis száraz gyújtós  



Erre az útra csak az öreg reszelő darabot tettem el.  Kovát direkt nem hoztam magammal, hogy a keresése is a napi rutin része legyen.


A végére maradt a szikravető. Ezzel meggyújthatjuk a fatwoodot,ha van. Itt északon még fenyőgyantát is alig találtam.
Jókora sérülés a fa törzsén, de sehol egy csepp gyanta.


Ha jobban belevésünk, a kéreg széle alatt azért van egy kevés.


Ezt az anyagot a szikravető könnyen lángra lobbantja.


Az alábbi képet az Alpokban készítettem. Minden sérülésnél megindul a gyanta folyása. Szemben a Tundrán élő fenyőkkel.

 
 Nyírfa kéreg. Abból van bőven.
Jó, száraz gyújtósból tollas ágat faragni, és azt is meggyújtja a szikravető.


Egy új tapasztalás. A száraz lámpabél is alkalmas élesztéknek. A szikravető felizzítja.
Ami mindig kéznél van, az egy darabka papír zsebkendő. Csak legyen száraz. Könnyen gyullad. ezzel pedig a gyújtóst hozzuk tűzbe. Na azért ne felejtsük el szétszedni rétegekre, meggyűrni, megtépni.
Ezt a kis LMF szikravetőt a nadrág öv bujtatóba fűzve hordom, hogy mindig kéznél legyen. A kis lapkája segítségével jól veti a szikrát és nem baj hogy még egy segélykérő sípot is képeztek ki benne.
Hogy is van, hangjelzéssel a segélykérés?
Mint a fénnyel, csak ez hang! 6 jel / perc- 1 perc szünet- majd ismét 6 jel  / 1 perc. ugyis mondhatjuk, hogy 10 mp enként egy sípszó, ezt 6 szor, majd az 1 perc szünet és ezt ismételnil. Ez a z Alpesi segélykérés. A nemzetközi SOS 3 hosszú – 3 rövid – 3 hosszú.  ---  ---  --- / - - - / ---  ---  ----  Fényjelzéssel ugyanez. Amennyiben sem a hang, sem a fény jelzés nem alkalmazható, viszont van szemkontaktus. Abban az esetben az  álló ember a kezével a Y jelet mutatja a yes –t . Az egyenesen álló személy a két karját 45 fokos szögben feltartja. Yes – Igen , kérem segítsenek. Ezzel tudunk jelezni repülőnek, helikopternek. Ha nincsen szükségünk segítségre , álló helyzetben egyik karunkat ferdén felfelé, a másikat ferdén lefelé tartjuk, N betüt formálva. NO a jelentése, nem kell a segítség.
Az LMF – nél elegendő, ha csak a végén húzzuk meg a lemezt és máris szikrázik, míg másoknál, pl a Marttini - nél a lapocskát a teljes rúd hosszában végig kell húzni, hogy megkapjuk a szikraesőt.
Az égő élesztékkel már könnyen gyullad a farakás.
Van az úgy, hogy mégsem. Több oka is lehet, minden nedves, a nagy légnyomás, lenyomja a levegőt és a tüzünk nem akar életre kelni.
Használjunk alágyújtóst. Korábban nem használtam ilyent, ott a Tundrán kezdtem el. Nyírfakéregből hengert csavarok, és megtömöm száraz fűvel vagy más száraz, szárított vékonyszálú, könnyen gyulladó növénnyel. Elneveztem Viking gyújtósnak.

 Betudom gyújtani, kovával,  izzó éleszték segítségével, ugyanígy nagyító lencsével.  Szikravetővel akár közvetlenül is. Ezt az égő gy újtóst, mint valami kis fáklyát helyezzük, a már korábban elkészített gyújtós alá. miután rendesen meggyulladt a tűz, ezt eloltjuk, mint egy szivart, és eltesszük későbbre. Akár öt alkalommal is használhatjuk.
Az itt előforduló nyírfáról könnyen lejön a kérge.



Felcsavarom hengernek,  több helyen, egyenként megkötözöm, hegy használat közben ne essen szét és hagyom száradni.



Üzemben a gyújtós


Miután megtette kötelességét, eloltom, mint egy vaskos szivart. és elteszem a következő alkalomra.




A tüzünk lehet kicsi, nagy,  kiépített tűzrakó helyen , vagy csak a földön
A tűzre mindig ügyeljünk, nehogy felgyújtsuk az erdőt.
Már húsz évnél is több eltelt hogy egy Ferröer szigeti sráctól, Dániában láttam ezt a megoldást, és elneveztem Ferröer kályhának,








Az elv, a két fél között felszálló forró levegő, biztosítja a folyamatos égést. mint a fenti rönk 3 órán át égett. és addig tudtam rajta főzni, kályhaként használni. Összeállításánál csak a képzeletünk szab határt.
Fáklyaként is használható.
A nagyobb fatörzsek elfűrészeléséhez mindig magammal hordom a nagy keretes fűrészemet,. Na jó, csak a lapot, az övembe bujtatva. 


Akár 80 cm hosszú fürészlap is elfér benne. A keretet adja az erdó. Az EDC  táskámban ott a kis drótfűrészem is, akit sokan semmire sem becsülnek, mert nem ismerik, nem tudják helyesen használni.


Gyújtós hasításához ott a Busmann.

Kis tűz főzéshez. Készül a kávé, mert ez az első, miután a tüzet meggyújtottam, és vizet hoztam.
  Egy folyó parti erdőben feszítettem ki a ponyvámat, a fűrészemmel tűzifát gyűjtöttem.


Rám sötétedett, Nyírfakéregből jó fényerejű, de rövid életű fáklyát készítek. Magas a kérek olajtartalma.
 Egy faágat behasítok és belecsippentek egy kéreg darabot.



Akár kézben is foghatom, nem éget meg. 


Az élettartalmuk a néhány perctől, akár tíz perc is lehet. Függ a kéreg méretétől és a minőségétől.



A hosszú esti világításhoz ez nem alkalmas, csak egy gyors segély fény.

A menedék házakban mindig találni szétfolyt gyertya maradékot. Ezeket összeolvasztva a magammal hozott a kanócokkal ujj gyertyákat, mécseseket készítek.
A lámpabél gyertya nagy fénnyel, de gyorsan ég.





A változékony időjárás miatt, néha lehűlt -10 C fokra is, máskor olvadt. Tavaly ilyenkor már -18 C is mértek.
A jó közérzetet elősegíti a kellemes tűz. Ellenkező esetben az arcom leég, a hátam megfázik. Ezen segítek, hogy a ponyvám elé izolációs fóliából hő visszaverőt, hő tükröt erősítek. A tűz túloldalára fahasábokból hő falat húzok, Szárad a tüzelő és a meleget is egyben tartja.


Hő tükörnek izolációs fóliát, és a Decathlonban kapható 2 - 3 mm vastag, 10 m hosszú zsinórokat használtam.
A fóliát nem szabad kilyukasztani a kötözéshez, mert szakad. Én szorító nyolcasba bujtattam a fólia egy kis darabját, a zsinór meghúzása után stabil marad. Alul – felül a sarkokon és középen kötöttem meg szorító nyolcassal a fóliát. A középen kihúzott zsinór a belógást akadályozza meg.




A féltetős, esőtől védő tűzrakhelynél is hasznos volt. Az oldalfalhoz épített pad ugyan kicsit messze volta tűztől, de a fólia itt is éreztette hatását. Legközelebb két fóliát viszek magammal, és függőlegesen egymás mellé feszítem ki, hogy fentről és hátulról is visszaverje a meleget. Érdemes hátul teljesen leengedni, hogy a ponyva és az izofólia közé beszorult levegő szigetelő hatását is kihasználjam.








Az igazi, a fák közé kifeszített, ponyva menedék.






Szép is a sarkvidéki tél, az aranyásók legendáit olvasni Jack London regényeiben, a jó meleg szobában. Aztán bebújni a puha, meleg, ágyba. A valóság kicsit más. Sokkal hidegebb, ridegebb és sokkal szebb. Ki nem hagynám.
Hatékony a hosszú tűz.
 Itt egy rövidebb változata.


Itt már hosszabb.



Két fél literes Colás flakont vízzel megtöltöttem és hőmérőként használtam. Egyik mellettem, a másik karnyújtásnyira, de már a hő falon kívül feküdt. Az eredmény önmagáért beszél. Az egyikben folyik a víz, a másikban megfagyott
Ezeket a módszereket alkalmaztam ez elmúlt 6 hétben,



1 megjegyzés:

  1. Mindìg èlmèny olvasni az utazàsaidròl. Alessio üzeni hogh nagy tiszteletben tart.

    VálaszTörlés